Klassieke fouten
In mijn carrière als leidinggevende heb ik ze volgens mij allemaal gemaakt: de klassieke fouten van een beginnend én van een gevorderd leidinggevende.
Ik heb geprobeerd een groep van 25 medewerkers in beweging en tot vernieuwing te krijgen door ze te vertellen wat ze moesten doen.
Ik heb geprobeerd een afdeling tot verbetering te brengen door tal van verschillende voorstellen en initiatieven te lanceren. Zonder de mensen een overkoepelende visie of paraplu aan te reiken.
Ik heb geprobeerd een afdeling te leiden mét een duidelijke visie maar zonder de doorvertaling daarvan in concrete doelen en passend gedrag.
Ik heb in de gesprekscyclus de klassieke fout gemaakt alle verantwoordelijkheid naar me toe te trekken, daarmee de medewerkers de ruimte gevend om comfortabel achterover te leunen. Ik had immers overal al over nagedacht.
Ik heb de fout gemaakt om vooral taakgericht te zijn en de relatie zwaar onder te waarderen.
En ik heb de fout gemaakt het verkeerde voorbeeld te geven door zelf nooit nee te zeggen en (mede) daardoor recht op een burn-out af te rennen. En dat zelfs twee keer!
Ongelooflijk veel geleerd
Gelukkig heb ik van al deze fouten ongelooflijk veel geleerd. Ze hebben me geholpen om écht te doorgronden hoe teams werken en wat voorwaarden zijn voor succesvolle samenwerking. Ze hebben me ook gestimuleerd om álles te willen weten over succesvol samenwerken. Niet alleen op het niveau van processen en aanpakken maar óók op het niveau van individuele motivatie en drijfveren van mensen. De vraag “waarom doen mensen wat ze doen?” is me enorm gaan boeien én heeft me zoveel inzicht en kennis opgeleverd. Juist doordat ik al die ervaringen heb opgedaan met hoe het niet werkt, kan ik nu de theorie van hoe het wel werkt niet alleen op een theoretisch niveau uitleggen aan anderen, ik heb het tot op het bot doorleefd.
Van grote betekenis voor beginnend leidinggevenden
Regelmatig coach ik beginnend leidinggevenden. Binnen totaal verschillende organisaties. In alle gevallen ervaar ik hoe ongelooflijk waardevol het is dat ik niet alleen over theoretische kennis, modellen en aanpakken beschik, maar vooral ook over ervaring. Ervaringen met wat niet werkt én ervaringen met wat wel werkt. Waardoor ik mijn coachees nog veel beter kan begrijpen, ze kan waarschuwen voor valkuilen in het verschiet en ze effectief andere methodieken kan aanreiken. Ik geniet van de “aha momenten” die zij hebben als ze snappen waarom de ene aanpak niet het gewenste effect heeft en een nieuwe aangedragen aanpak wel.
Door anderen er op deze manier mee te kunnen helpen ben ik uiteindelijk heel blij dat ik al die mooie fouten heb mogen maken. Ze zijn de beste leerschool geweest die ik me maar kan wensen. Ze hebben gevormd tot de beste coach die ik kan zijn; een SuperCoach ☺
Sparren en leren
Ben jij een (beginnend) leidinggevende en wil je leren van mijn fouten? Zodat je ze zelf niet hoeft te maken? Wil jij jou verhaal delen of even sparren? Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op.