Hoeveel keuzestress hebben jouw medewerkers?
De afgelopen dagen sprak ik verschillende leidinggevenden die vertelden dat in hun organisaties er een groot scala aan mogelijkheden wordt aangeboden aan de medewerkers om de nadelen van stress tegen te gaan. Van wandelcoaches tot stoelmassages, van een talentenscan tot mindfulness. De medewerkers kunnen zelf kiezen. Een prima aanpak zou je op het eerste gezicht denken. Voor ieder wat wils. Deze leidinggevenden vertelden ook dat het ondanks het ruime aanbod nog niet lukt om de duurzame inzetbaarheid te vergroten. Het stress gerelateerde verzuim blijft eerder stijgen dan dat het afneemt.
Hoe zit dat? Het aanbieden van te veel keuzes geeft mensen….. keuzestress! Als het aanbod te groot, te divers is, kiezen mensen niet. In de marketing wordt daarom het zogenaamde “Less Frame” gebruikt. Als je in je winkel 24 soorten bonbons aanbiedt, gaat slechts 3% van de bezoekers aan je kraampje over tot een aankoop. Bied je echter maar 6 soorten bonbons aan, dan gaat maar liefst 30% van je bezoekers over tot een aankoop!
Voor je medewerker is het niet anders. Hoe meer verschillende mogelijkheden je aanbiedt, hoe minder de medewerkers daadwerkelijk tot actie zullen overgaan! Dus hoe goed bedoelt ook: te veel mogelijkheden aanbieden werkt juist averechts.
2 concrete tips:
- Wil je de duurzame inzetbaarheid van je mensen vergroten? Kies dan liever voor een klein aantal uiterst effectieve middelen dan dat je een heel breed scala aan verschillende middelen aanbiedt.
- Wil je helemaal effectief zijn? Bepaal een duidelijke visie en strategie en kies de 3 tot maximaal 5 opties die het best bij deze strategie passen.
Wat werkt en wat niet werkt is namelijk óók afhankelijk van het type organisatie. In de éne organisatie kan een wekelijkse stoelmassage afdoende zijn en in een andere organisatie, met een andere strategie, is echt iets anders nodig.
Meer weten? Neem gerust contact met mij op.